Bel ons: 015/64.68.00    info@kinderopvanginjebuurt.be

Sarah Vyncke: locatieverantwoordelijke

Ik ben Sarah afgestudeerd als pedagogisch ondersteuner begin februari 2022 op mijn 25ste verjaardag. Ik wist van toen ik klein was dat ik graag iets wou doen met kinderen. Ik ben zelf de oudste van al mijn neefjes en nichtjes en heb hier vaak op mogen oppassen. Mijn verhaal bij kinderopvang in je buurt begon eind februari 2022. Ik was net afgestudeerd van de opleidding “pedagogie van het jonge kind” en was opzoek naar een Job als verantwoordelijke in de kinderopvang waar ik niet dag in dag uit op een bureautje moest zitten.

Toen ik de vacature las bij “kinderopvang in je buurt” was ik meteen verkocht. Dit was wat ik zocht het beste van de 2 werelden samen, ik kan me nog dagelijks tussen de kleine schatten vinden maar ik kan ook mee vorm geven aan het pedagogische beleid op de werkvloer.

 

Bij “kinderopvang in je buurt”  kreeg ik als jong meisje het volle vertrouwen om me verder te ontplooien tot een locatieverantwoordelijke. De ervaring die ik nog niet veel had was geen probleem, ik zocht samen met mijn pedagogisch beleidsmedewerker naar een manier van werken dat werkte.

 

In januari 2023 werden we nog meer in ons vak gezet als verantwoordelijke. Dit was weer volop zoeken naar een manier dat werkt. Hierdoor is de job nog gevarieerder geworden. Ik sta met veel plezier dagelijks klaar voor mijn kinderopvang, mijn team, mijn ouders en mijn kindjes. Ik wil de kinderen zien groeien en hun al de kansen aanrijken dat ze nodig hebben. Ik vind open communicatie met de ouders heel belangrijk: We voeden het kindje dan ook samen op.

 

Verder wil ik ook mijn team al de kansen bieden dat ze willen. Het is een heel gevarieerd en jong  team, we hebben allemaal ons eigen karakter en eigen kwaliteiten. Maar we delen wel 1 passie de liefde voor de jonge kindjes die we hier dagelijks mogen ontvangen. Om ieder zijn kwaliteiten naar boven te laten komen kozen we ervoor om te werken met vaste begeleiders per groep, zo staat een begeleider in normale omstandigheden maximaal in 2 verschillende groepen. Op deze manier kan er een hechte vertrouwensband worden opgebouwd tussen de kinderen en de begeleiders. Ook werken we graag samen met externe, we krijgen vele stagiaires op de werkvloer die de kneepjes van het vak komen leren. Verder zijn er ook het hele jaar door een vast team van jobstudenten en vrijwilligers die mee op de werkvloer staan.

          

Rondleiding in de rakkertjes

  • All
  • Etenstijd
  • Leefruimtebabys
  • LeefruimtePeuters
  • Slaapvertrekken
  • Tuin
  • Leefruimte babys

  • Leefruimte babys

  • Leefruimte Peuters

  • Leefruimte Peuters

load more hold SHIFT key to load all load all

Pedagogisch beleid

Ons pedagogisch beleid is vooral afgestemd op de interesse, de belevingswereld, het ontwikkelingsniveau en de toestand van de kinderen. Ieder kind ontvangt zodoende ontwikkelingskansen op maat, waardoor deze zo optimaal mogelijk verlopen.

Dit volgens de 6 dimensies van de pedagogische norm Memo-Q 

 

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Emotionele ondersteuning
  • Educatieve ondersteuning
  • Omgeving
  • Gezinnen en diversiteit

 

Door te werken met het Memo-Q document kunnen we als organisatie perfect onze pedagogische kwaliteit meten en monitoren. Hierdoor kunnen we heel makkelijk bijsturen waar nodig is.

Om te kijken hoe elk kind individueel dit ervaart gebruiken we het ZIKO-VO instrument. Met dit instrument kunnen we kijken hoe de kinderen zich in onze opvang voelen en of ze geboeid bezig zijn. Zo kunnen wij als opvang afstemmen op wat de kinderen nodig hebben.

ZIKO-VO geeft ons een eenvoudige en betrouwbare kijk op hoe de kinderen zich in de opvang voelen. We gaan na in welke mate de kinderen zich in de opvang thuis voelen (welbevinden) en in welke mate ze van de activiteiten genieten en geboeid bezig zijn (betrokkenheid).

Met het ZIKO-VO kunnen we onze aanpak in onze opvang gericht verbeteren.

Ons pedagogisch beleid bevat ook een belangrijk “wenbeleid”. Ons wenbeleid is opgenomen in ons huishoudelijk reglement. Door een uitgewerkt wenbeleid te hebben, maken we het mogelijk om de overgang van de thuissituatie naar de opvang geleidelijk te laten verlopen. Hierdoor zal het kind minder stress ervaren. Het kind kan wennen aan een nieuwe omgeving, geuren, geluiden, stemmen van de begeleiding, een ander ritme…..

Tijdens het wenbeleid is het ook belangrijk dat we de vertrouwensrelatie tussen kind, zijn ouders en de begeleider laten groeien. Ook gebruiken wij de wenmomenten om met de ouders praktische info uit te wisselen over het dagritme en de gewoontes van het kind en over de werking van de opvang.

In ons pedagogisch beleid hanteren onze begeleiders de visie van Positief opvoeden. Elk kind is uniek. In het positief opvoeden hanteren wij 5 principes die een kind alle kansen geven om zich veilig te voelen zodat het zelfzeker op verkenning kan gaan.

 

  • Al onze begeleiders werken aan een ondersteunende en warme relatie met het kind
  • Al onze begeleiders kijken positief naar de kinderen
  • Al onze begeleiders hebben realistische verwachtingen
  • Al onze begeleiders geven veel complimentjes aan de kinderen en reageren duidelijk op wat de kinderen doen
  • We zorgen goed voor mekaar

Heb je vragen?

Contacteer ons

Over ons

De Rakkertjes behoort tot de groep kinderopvang in je buurt.


De Rakkertjes
Schaliënhoevedreef 20 D

2800 Mechelen 

Tel: 015/64.68.00
info@kinderopvanginjebuurt.be 

Ondernemingsnummer: 759.909.579

Openingsuren

De Rakkertjes is alle werkdagen open van 7.30u tot 18.00u.

Indien nodig kunnen de ouders nog gebruik maken van de flexibele opvang van 6.30 u – 20.00 u, mits bijbetaling.

Een rondleiding aanvragen

Een rondleiding in 1 van onze kinderdagverblijven,

vul hier het aanvraagformulier in